måndag 20 april 2009

Vår

Äntligen kan man säga att det är vår. Fast egentligen har det varit det ganska länge om tittar på temperaturen. Så vår har det varit över en månad. Fast det är klart att man tycker att det är mer vår när det blir varmare. Fast just nu är det mulet med en sol som tittar fram mellan molnen i emellanåt. Hade inte vinden varit så kall hade vädret varit betydligt trevligare.


Julrosorna har bestämt sig för att blomma, äntligen.

Den vita började blomma redan i november så nu ser inte blommorna så fina ut. Snön förstörde dom. Så det är inget man visar på bild. De syns i bakgrunden.



Den här julrosen är ny för året. Vet inte var jag ska plantera den, vill gärna kunna se den.


Den här är också ny. Tycker om färgen på den.
Måste nog planera en ny rabatt men julrosor. Kan flytta de gamla dit också, men var är frågan.



Hasselns bladknoppar har slagit ut.

Syrenen vill inte vara sämre.

Fast kastanjen bredvid har inte riktigt hunnit med men den kommer snart.


Det här lilla löjtnanshjärtat var en liten fröplanta i rabatten förra året. Jag grävde upp den och lät den övervintra i växthuset. Visst klarade den vintern bra. Men först trodde jag att plantan var död för det tog ett tag innan den kom. Har gått förbi den varje dag men inte tänkt så mycket på hur den ser ut förrän jag vid vattningen i helgen tittade närmare och såg knopparna.


Det är en hel del växter i växthuset så alla kanske inte får den uppmärksamhet de borde ha. Undrar var jag ska plantera alla växterna. Har tio vita brunnävor, alla fröplantor sedan förra året och även dom har övervintrat i växthuset. Det hade varit kul om jag hade kunnat få tag på en röd brunnäva. Kanske någon som vet var det säljs.
Jag har också en hel del aklejor som ska planter ut också. Några har redan knoppar. Jag sådde dom förra sommaren.


Det blir till att ge sig ut i trädgården och planera.


Så här ser det ut på baksidan av huset. Vi har tagit ned en del av träden så där kanske man kan göra ny rabatter. Det brukar växa massor av ormbunkar där men nu när det blir öppet kanske det inte blir så många.
Rishögen och den gamla kojan ska eldas upp. Kanske blir det till Valborg.

Ha det bra!



8 kommentarer:

  1. vad vårigt du redan har det, hos mej har inte våren alls hunnoit så långt. Härligt med ett växthus fullt med plantor!!

    SvaraRadera
  2. Härliga Julrosor, jag suckar efter dessa små skönheter. Vackra färger.
    Så många spännande växter du har i växthuset. Visst är våren en härlig tid och det har nog blivit skrivet många ggr här på bloggen redan, men det är väl ett bevis på att folk njuter av det sköna då!
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  3. Redan löjtnantshjärta! Det var värst......
    Vad mycket fina plantor i växthuset och julrosorna är ju bara så fina! Idag har jag haft shortspremiär, så varmt var det här mitt på dagen....../Anette

    SvaraRadera
  4. Vad härligt med julrosor mina tror jag hararna har ätit upp för inga blad syntes till där dom skulle stå. Blir så sur för det är fjärde gånge jag prövar. Dör dom inte av sig själva så är nån och äter upp dom!
    Så vårigt det är hos dig redan. Här har nog knopparna börjat svälla på syrenerna men inte har dom hunnit så långt som hos dig. Väntar på vår värmen men den tycks inte vilja komma i år. Ha det bra /Lotta

    SvaraRadera
  5. Tack du snälla, underbara människa som lämnade så empatisk och fin kommentar!
    Om du inte bor långt ifrån Gunnilse så kanske kan vi träffas när jag har torkat tårarna...och om jag överlever...sedan
    kommer jag gärna och pussar och kramar dina katter - så småningom....

    Stort kram, Anja

    SvaraRadera
  6. Så fint du har det i trädgården. Till och med din Löjtnantshjärtan är på väg att slå ut.

    SvaraRadera
  7. Ljuvliga julrosor.... O löjtnantshjärtat som är så fint.... Nu stundar härliga tider!
    Ha dé himla gôtt
    Nina

    SvaraRadera
  8. Du har ju hur stora ytor som helst att göra rabatter på!! Ett woodland vore väl fint, där skulle ju julrosorna passa bra! /Ruben

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet ord efter din titt.
Tack för den här gången och välkommen åter.