onsdag 24 februari 2010

Snö snö...

Har inte skrivit på ett tag, har nog varit lite vinterdeppig.
Snö och åter snö har det varit. Just nu är snödjupet ca 67 cm.
Det är så mycket snö nu att det är svårt att ploga med vår lilla traktor och bakplog. Ingen mer snö tack.

Idag blir det till att laga en boxvägg i stallet, Skipper har tryckt ut väggen, som tur är har ingen skadat sig. Har ingen aning om vad hon har sysslat med. Det är tur att hästarna kan gå ut fortfarande. Snön är så djup att stängslet inte är speciellt högt längre. Det är bara att hoppas att hästarna inte rymmer.

Cleo har växt till en liten katt i miniatyr. Här bland alla stora pojkar är hon liten.

Busig är hon fortfarande. Här plockas ljusen ur sanden. I vanliga fall brukar det ligga en hög med sand på bordet.
Istapparna från taket blir längre och längre.

Här sitter lilla Pelle på en av plogvallarna. Nu får det inte bli mer snö. Den får inte plats.
Jag tycker inte att det är roligt med snö utan väntar bara på att den ska försvinna. Längtan efter våren är stor.
På min födelsedag i år var det riktig vinter, när jag tänker tillbaka på födelsedagen för två år sedan var det nästan vår. Sådana födelsedagar vill jag ha fler av.

Här är min lilla vinterträdgård. Fast jag ser att jardineren behöver putsas.
Än är våren inte här, hängena på hasseln är lika stora som i december.
Fick en bok som heter Skogens träd och buskar i födelsedagspresent. Kan inte säga att jag är speciellt bra på dessa. I höstas fick jag en förfrågan från Fenologiskt nätverk, ni vet blommar.nu, om jag ville vara med. Det är klart att jag svarade ja. Men det är inte bara blommornas blomning som ska rapporters utan även träd och buskar. Så jag har en del att lära mig.
För att glömma bort den tråkiga snön så har jag målat lite. Det här ska bli två bokmärken.
Tänkte måla lite olika blommotiv. Får se vad jag hinner har en liten busig katt som gärna vill ha uppmärksamhet. Just nu gnager en liten hamster på buren bakom mig, måste ge henne något så hon slutar.

Ha en bra dag!
En liten rad gör mig glad!
Välkommen åter!








15 kommentarer:

  1. Kul att höra ifrån dig igen, har undrat lite faktiskt hur det gått med lilla Cleo. Kul att se hur stor hon blivit;) Jag tror att både människor och djur har varit/är vinterdeppiga inte så lätt för varken katter eller hundar att gå ut i meterhöga drivor. Våra katter som är innekatter brukar vilja vara ute på den inglasade och nätade altanen men nu vill de inte sätta ner tassarna i detta äckliga vita det har ju yrt in snö där också. Så då gäller det att hitta på något bus inne istället och det verkar ju vara precis vad Cleo sysslar med:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Vad vackert du målar. Önskar att jag skulle kunna måla. Snart är det nog vår. Idag droppade det från taken här och solen sken. Var helt underbart. Fin katt du har men busig. Ha en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  3. Får hoppas på en vår där snön smälter långsamt så Göta älv hinner svälja allt smältvattnet....
    Vilken fin liten katta det blivit av Cleo ;-)
    Har du lika mycket snö i hagarna som det är här så kan stängslet inte vara mycket mer än snubbeltråd för hästarna....
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  4. Tror vi är fler som går i dvala och hänger med underläppen just nu.. men du, det bor ju en konstnär i dig, så duktig du är, och rosor, inte ett enkelt motiv du valde direkt :)

    SvaraRadera
  5. Va fint du målar. Ja det är allt lite halvdeppigt nu. Man längtar ju till våren....Ha det bra. Kram

    SvaraRadera
  6. Hejsan,
    hoppas allt är bra med dig och det är roligt att höra av dig igen. Otroligt vad duktig du är att måla. Deppigt börjar det nog bli lite till mans nu. Vintern och kylan har varit lång. Förhoppningsvis går vi mot bättre tider.
    Ha det gott
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  7. Snön har nog räckt till åt alla i år över hela landet och jag är så utled på den. Vill ha vår och att den smälter bort.

    Precis som i eran häst hage så är det här också. Skulle våra hästar ta lite fart så skulle dom kunna hoppa över hur lätt som helst. Våran ung häst Zorro har även busat i sin box så dörren har vi fått byta ut bräder och hans en boxvägg är helt sned, måste nog åtgärdas snart.

    Söt kisse:)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej vännen. så skoj att höra från dej. Jättefina bilder du har här. Hoppas allt är bra. Har oxå vart lite vinterdeppig. Det har ju varit så kallt så man har inte velat gå ut. Runt -25 hur länge som helst. I går vände det äntligen.-4 har vi nu. Ha en underbar fredag.
    Bamsekram

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Roligt att hitta en blogg där det bloggas om nederbörd! Själv kommer jag från Irland, och jag bor på Irland, och här får vi mycket regn, men inte så mycket snö som i Sverige förstås.
    Jag har alltid varit intresserad av vädret, namnet på din blogg lockade hit mig.
    Intressant det med om Fenologiskt nätverk, jag gillar växter och träd, vilda blommor och buskar, det vore roligt att vara med sånt och lära sig mer om det.
    Vad fint du målar! Hoppas att det blir snart vår hos er...
    liz på Irland

    SvaraRadera
  10. Det var länge sedan jag "hörde" något från dig (då svarar du nog med samma mynt till mig;))!)
    Jo. Snön och vintern kan dra dit peppar'n växer (jaaa! DÄR behövs säkert lite snö och vinter;))!).
    Vi fick skottat altanen rent från snö och bara det ger redan vårkänslor. Mina nya familjemedlemmar har lärt sig att använda kattluckan och den är mot altanen så att även katterna har varit glada åt en ren altangolv.

    Tänk att du är så duktig på att måla! Vilka fantastiskt fina bokmärken!
    Ha det så gott och vi får väl frammana med gemensamma tankekrafter fram våren!/Anja

    SvaraRadera
  11. Visst är det tur att man har sina hobbies a ägna sig åt nu när det är full vinter!
    Tyvärr har jag dock inte tagit fram staffliet en enda gång den här vintern, tror att det varit alltför överväldigande, utan det är datorn som fått gå dygnet runt.

    SvaraRadera
  12. Hej.

    Vad fint du målar. Och en jättefin och gosig katt har du ochså.

    Jag skulle vilja att du mailade mig: gunillanorrman@hotmail.com


    Så mailar jag tillbaka så får du veta vad jag vill:o)


    Ha en fin helg
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  13. Hej vännen och tack. Det finns så mycket om man letar på google. Brukar bara skriva roliga historier oxå sök. Skrattmyndigheten är ett ställe. Ha en skön dag.
    Kramen

    SvaraRadera
  14. Hej där!!!
    Oj, du har ju tre FINA bloggar =)
    Tack snälla för din hälsning inne hos mig!! Blev så glad =D
    Å, vilken underbar liten tisetass =)
    Hoppas du får en fin dag!!
    Varm kram Tina

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet ord efter din titt.
Tack för den här gången och välkommen åter.