måndag 11 februari 2013

 
Jag fick så underbara födelsedagspresenter från sambo, son och föräldrar. Så jag måste visa dom.
Kunde inte tro att jag skulle få det här.
Jag blev jätteglad.
Nu väntar jag bara på våren. Trodde det skulle bli lite mer vår när jag hörde talgoxens vårsång en dag.
 
Gillade den här vatten kannan när jag såg, Det kommer säkert att bli lättare att vattna i växthuset.
Har vattnat med slang förut och har då lyckats med många översvämningar i krukorna.

Har flera gånger tänkt skaffa krukmakeriseten.

En liten spraykanna i mässing. Nästan synd att packa upp den.

Har gjort små krukor att så i. Det var lite pilligt i början men det var kul.
Jag tyckte det var skönt att slippa snön när det väl var borta. Det blev roligare att gå i skogen. Fast träden såg lite konstiga ut i rimfrost, nästan som om dom var gråhåriga. 
 
I somras drog vi loss den gamla höräffsan som stått på samma ställe i säkert 50 år. Den hade stått i en myrstack så en del av hjulen var borta. Skulle gärna vilja ha hjulen men räffsan rullar inte så den går inte att dra fram till gården. Kanske kan vi köra ut vår dieselmotor och koppla en kapskiva till den och på det sättet få av hjulen, eller också kanske man skulle försöka få den till gården och använda hela räffsan som klätterstöd för växter.
 
 
Cleo är nästan alltid med på skogspromenaderna. Hon springer med som en liten hund.
 Efter vad som hände för ett par veckor sedan, hörde lodjur på natten inte långt från huset, så vill jag helst ha Cleo inne på nätterna.
Jag hörde lodjuret när jag en natt skrämde bort vildsvinen från ängen som ligger ca 50 meter från huset. Dom väsnades också ganska bra men jag hörde ett otäckt skrikande ljud förutom grisbråket. Tänkte inte så mycket på det då men sedan när jag fick höra hur ett lodjur låter förstod jag vad det var. Det låter inte som det läte haren ger ifrån sig, det här är mer otäckt. När jag väl hade skrämt bort grisarna tre gånger på natten så satte räven igång. Det låter heller inte så trevligt.
 
Snön tillbaka igen.
Frökapslar från aklejorna.

Kommer inte ihåg vilken växt det här, kanske är det malört.

Lite pyssel, inte marsipan, med cernitlera.
 
Ha det gott!
Tack för titten och välkommen åter.

7 kommentarer:

  1. Men oj! En härlig engelsk vattenkanna, vacker som bara den. Vilken present!

    SvaraRadera
  2. Va!? Har ni ingen snö? Här är det massor sen ett par dagar tillbaka och det snöar idag igen! Usch!!
    För ett tag sen när jag väldigt sent gick ut med Santos på sista kissrundan, då jag brukade ha honom lös, så drog han skällandes iväg rätt ut i skogen bakom huset.
    Det var massor med snö och där stod jag som ett fån och ropade och - försökte - vissla. Inte 17 kom han tillbaka inte.Jag hörde honom långt in i kohagen så till att börja med oroade jag mig inte.Tills jag kom på att vi har en stor räv som går i området och jag tror en sån faktiskt skulle rå på Santos (som bara väger 6 kg).
    Så när det blev alldeles knäpp tyst en lång stund så blev jag väldans orolig. Jag tog upp min lilla plastburk med hundgodis och skramlade med den och ropade GODIS-GODIS-GODIS allt vad jag orkade. Inte ett ljud hörde jag!
    Men till slut så hörde jag att det var nått litet som kom springande i snön och det var som tur var Santos. Han sprang direkt förbi mig och in på tomten och satt sig vid ytterdörren. Han verkade skrämd av något.....
    Numera får han ha kopplet på sig på natten!! *fniss*

    SvaraRadera
  3. Grattis till födelsedagen så här i efterhand! Vilka fina presenter! Vattenkannan är otroligt läcker!...och allt det andra också! Nu har du så du klarar dig en bit...;)!

    /Anja

    SvaraRadera
  4. Härligt med en familj som förstår oss trädgårdsnördar och våra önskningar. Grattis! Och fina bilder du har tagit. Den på räfsan är jättevacker och Cleo...så fin.
    Hej hopp!

    SvaraRadera
  5. Grattis så här i efterskott! Verkligen en förstående och givmild familj du har:) Hövändarprojektet låter spännande. Det kan nog bli både en och fler fina klätterställningar till olika växter. Vår och vår...just nu är jag nöjd bara jag får sol.

    SvaraRadera
  6. Hej, det verkar mer som om du bor i Sveriges mest täta vildsvinsområde ! ?
    Eller snarare Sveriges djungel, *fniss*
    Vi har också vildsvin här i vår trakt m.m. men att vi hör dem som du, nää tack och lov får de hålla sig längre
    härifrån, men svinen blir fler o fler och närmar sig hela tiden, inte kul alls!
    Det skjuts ett och annat vildsvin men det är som en droppe i havet.

    Fina presenter du fick, grattis till de åren . . . . !?
    Hälsn./ Eva

    SvaraRadera
  7. Med så många fina grejjer ska väl trädgårdsarbetet bli ännu roligare!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet ord efter din titt.
Tack för den här gången och välkommen åter.