fredag 19 december 2014

God förmiddag!!!

Det var länge sedan jag skrev. Men ni vet hur livet kan vara, lite upp och lite ned.

Nu närmar sig julen med stormsteg så jakten på granar är i full gång.
I förrgår skulle jag ute och leta upp två granar. Trodde jag hade sett en som såg vettig ut men när jag väl kom dit, den stod en bra bit in i skogen. Så var den inget att ha.
Till slut hittade jag den här.
Den får duga. men det blev bara en.
Så det blir en promenad idag till en annan del av skogen där det växer fler granar. Men där får man ha ögon, öron och luktsinne på hel spänn. Där kan finnas vildsvin. under dom riktigt stora granarna som växer där. Jo man kan känna på lukten att det finns gris i närheten. Det luktar något som liknar gammal omockad ladugård, en riktigt inpyrd sådan. Luktar det så är det dags att ge sig av från området. Råkade komma grisarna riktigt nära när jag struntade i lukten, hade bara en stor gran mellan mig och dom. Då hade jag tur att dom sprang iväg efter en högljudd grymtning.

Det blev många tankar på min pappa, han gick bort i oktober, när jag gick i skogen men dom hann inte bli så djupa för han man två hundar och en liten katt med sig så händer det en del. Elvis, vår senaste hund, och Cleo ,vår minsta katt, höll inte riktigt sams hela vägen. Kom Elvis för nära klöste hon honom och då skulle han ge igen., som två små barn. Ibland kom också Cleo lite långt efter och då vrålade hon och jag var tvungen att svara så hon kunde hitta oss. 


På vägen hem fanns det flera vattenpölar som Elvis tycket var roliga, särskilt dom med is på. Han satte framtassarna på den tunna isen och när den brast var det jättekul. Det var bara gamla Pelle som var lugn, kanske lite för lugn när han gick framför mig för jag höll på att trampa på honom flera gånger.
Tur att vi inte mötte någon i skogen. Dom hade troligen inte trott sina ögon och öron.
Visst är det härlig med djur. 


Önskar alla fyr- och tvåbenta en ljuvlig dag!!!!!

4 kommentarer:

  1. Ja - det är underbart med djur! Jag fattar inte hur vi ens kunde fundera på att inte ha hund längre när Penny gick bort för tre år sen. Vi tyckte vi var "för gamla" - vilka idéer!!
    Idag t.ex. var vi till andra sidan ön och köpte fisk; gravad lax, kallrökt lax, varmrökt lax, ål, böckling och så sill som jag nyss la i blöt. Men innan dess tog vi en lång prommis utmed havet. Ja, först tog vi faktiskt en väldans kort prommis för där låg vinden på och de blåste riktigt rejält. T.o.m. Santos ville gå tillbaka till bilen för det fanns inte ens en enbuske att få skydd bakom! Men sen gick vi strax utanför Katthammarsviken i lä - och det var underbart. . Den prommisen hade man ju aldrig tagit utan hund!!
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  2. Trevligt med sällskap på promenaderna!
    Hoppas julen blir angenäm!
    God Jul /Bea

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för den fina julhälsningen!! Ni bor verkligen i paradiset!

    Ha det gott och God Jul!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. När vi bodde i Trosa hade vi vildsvin runt omkring oss och jag var mest rädd för att hundarna skulle råka illa ut. Nu börjar vildsvinen breda ut sig här på Öland också, så jag är riktigt glad att jag har stemurar och grindar runt min trädgård. Även om den inte är mycket att skryta med vill jag inte ha den upp-plöjd över en natt.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet ord efter din titt.
Tack för den här gången och välkommen åter.